Na bezpečnej koľaji v Kodani.

Dánske hlavné mesto Kodaň sa stále rozvíja. Jedným z hlavných znakov je aj rozširovanie súčasnej siete metra. Cieľom je zlepšiť infraštruktúru a zvýšiť rozvoj samotného centra mesta. “Cityringen” mestský okruh je hlavnou trasou popri trasách metra do Nordhavnu a Sydhavnu. Moderná technológia kotvenia zvyšuje bezpečnosť podzemného rýchlostného systému.

Podľa oficiálny údajov majiteľa a prevádzkovateľa metra spoločnosti Metroselskabet I/S v súčasnej dobe, ročne využíva sieť metra v Kodani takmer 65 miliónov cestujúcich. Medzičasom, tak ako v každom veľkomeste, dochádza k vysokému prílevu nových obyvateľov do dánskeho hlavného mesta. Výstavba „Cityrigenu“ začala v roku 2011 a má sa ukončiť do konca roka 2019.

Systém podzemného metro-vlaku prepojí dánsky parlament, mestskú radnicu, dôležité národné pamiatky, centrálnu vlakovú stanicu a ďalšie dôležité oblasti mesta. Samozrejme sa napojí na existujúce trate M1 a M2, ako aj vlak S-vlak a regionálny vlak. „Cityringen“ bude obsluhovať 17 nových zastávok metra na linke M3.

Stavbu realizuje spoločnosť Copenhagen Metro Team. Vŕtanie tunelového systému s dvomi rúrami už bolo dokončené. Dva tunely s priemerom 5,78 m a dĺžkou 15,5 km boli vyvŕtané cez Kodanský pieskovec v hĺbke 25 m pod povrchom cez výkop EPB-TBM.
 
S viac ako 300 subdodávateľmi je „Cityringen“ jedným z najväčších európskych stavebných projektov v oblasti metra. Do projektu je zapojená aj skupina spoločností fischer, ktorá dodáva množstvo riešení pre dočasné aj trvalé upevnenie a inštalácie a zároveň poskytuje ďalšiu podporu počas stavby.

Použité kotviace a inštalačné systémy sú testované v súlade s európskymi a medzinárodnými normami a vo väčšine prípadov majú ETA (Európske technické osvedčenie), ako aj UL a ICC schválenie pre USA a krajiny na Ďalekom východe.
Kotviace a inštalačné systémy sú vyrobené z prvotriednych materiálov, ako sú nehrdzavejúca a nekorozívna oceľ. Ich odolnosti sa prelínajú cez rôzne oblasti záťaže. Protipožiarna odolnosť, vynikajúce vlastnosti v seizmickom a dynamicky namáhanom prostredí a odolnosť voči nárazovému zaťaženiu. Do projektu sa výrazne je zapojený Marco Cannone, projektový manažér pre medzinárodné stavebné projekty z pobočky fischer Taliansko.

Dočasné kanály, káble a potrubia vetracích šácht, osvetlenie na prívod a likvidáciu vody v „Cityringene“ boli inštalované pomocou  natĺkacej kotvy fischer FNA II a skrutiek do betónu FBS v súlade s príslušnými požiadavkami na zaťaženie. Oba výrobky umožňujú aj následnú demontáž. FNA II sa navyše používa na zabránenie zdvihnutia drenážneho potrubia cez predvŕtané kovové konzoly na podlahe tunela. Tým je zabránené pohybu odvodňovacieho potrubia z požadovanej polohy pri plnení cementom. FNA II sa tiež použila na inštaláciu protipožiarnych dosiek a na upevnenie výstužných sietí pre tlakovú protipožiarnu omietku.

Svorníková kotva FBN II z ušľachtilej ocele upevňuje vodotesné segmenty tunela v oblasti zastávok metra. Pre dlhodobo bezpečné elektrické inštalácie v „Cityringene“ boli použité svorníkové kotviace skrutky FAZ II a FBN II a natĺkacia kotva FNA II. Na inštaláciu koľajníc na železničných podvaloch sa tiež používal kotevný systém fischer.

Injektážna malta fischer FIS EM bola použitá v kombinácii so závitovou tyčou FIS A na upevnenie napájacích koľajníc (3. koľajnica), čím sa bezpečne prenáša vysoké zaťaženie do kotevného substrátu aj v prípade, že je vŕtaná diera plytká. Na montáž fasádnych plášťov v staniciach z prírodného kameňa a ručne vyrobenými tehlami sa používajú kotvy ZYKON FZA a fasádne konštrukcie fischer ACT. Systém je vhodný pre obklady z akéhokoľvek druhu materiálu. Systém prenáša zaťaženie do formy a je úplne bez expanzie. Inštalačné systémy fischer odolné voči korózii a požiaru kotvia potrubia a káble na prívod a likvidáciu vody a elektriny do tunela, ako aj na jeho vetranie. Použil sa aj celý systém fischer FireStop. Široká škála riešení pre pasívnu požiarnu ochranu pomáha minimalizovať šírenie ohňa, dymu a toxických plynov.

Celkom 42 kilometrov tunela spolu s 24 modernými zastávkami metra bude postavených v Kodani pod vedením Metroselskabet. Vrátane nadzemných zastávok sa v období 2019 - 2024 otvorí viac ako 50 zastávok metra.

Pre dočasné a trvalé kotviace body a inštalácie v dvojplášťovom tunelovom systéme Cityringen boli použité viaceré riešenia fischer.Image: fischer
Na montáž fasádneho obloženia z prírodného kameňa a ručne vyrábaných tehál na staniciach sa používajú krátke kotvy a fasádne konštrukcie fischer ACT.Image: fischer
Vnútorný pohľad na stanicu s fasádnym obkladom.Image: fischer
Po otvorení Cityringenu budú podzemné vlaky bez vodiča prepravovať denne až 240 000 cestujúcich denne pri priemernej rýchlosti 40 km / h.Image: Adobe stock / Peter Kirillov
Kodanská hlavná stanica (na obrázku) bude po prvý krát prepojená s mestským okruhom metra.Image: audriusmerfeldas / 123rf
Všetci na palubu: metro Cityringen prechádza pod Kodaňou v 15,5 km dlhých tuneloch, skracuje cestu do centra práce, vzdelávania a turistických atrakcií v dánskom hlavnom meste. Upevňovacie, inštalačné a fasádne systémy spoločnosti fischer zabezpečujú pevné ukotvenie mnohých dočasných a trvalých prvkov.Image: fischer
Dva tunely s priemerom 5,78 m a dĺžkou 15,5 km boli vyvŕtané cez Kodanský pieskovec v hĺbke 25 m pod povrchom cez výkop EPB-TBM.Image: CMT / Salini Impregilo
Kotviace systémy fischer upevňujú servisné kanály pre dodávku a likvidáciu vody a elektriny, ako aj pre jeho vetranie.Image: fischer
Boli použité rôzne upevňovacie a inštalačné systémy fischer, pre trvalé a dočasné servisné potrubia. Patrila k nim natĺkacia kotva fischer FNA II, skrutka do betónu FBS, svorníková kotva fischer FAZ II a FBN II, ako aj inštalačné systémy fischer.Image: CMT / Salini Impregilo
Cityringen je vo výstavbe od roku 2011 a má byť dokončený do konca roku 2019. Systém podzemných rýchlostných ciest je obrovský projekt, ktorý bude spájať centrálne časti mesta. Image: CMT / Salini Impregilo
Cityringen bude po dokončení obsluhovať 17 nových zastávok  metra na trati M3.Image: CMT / Salini Impregilo
fe80::283b:1a2:f52e:7ce5%9